WIEDEŃSKA GALA SYLWESTROWA

31 grudnia 2014
godz. 22.00

Soliści: Małgorzata Długosz, Joanna Trafas, Łukasz Gaj, Marcin Kotarba

GALA
Chór, Balet i Orkiestra Gliwickiego Teatru Muzycznego pod dyr. Przemysława Neumanna
scenariusz, reżyseria i prowadzenie: Krzysztof Korwin-Piotrowski
kierownictwo muzyczne: Przemysław Neumann
choreografia: Anna Siwczyk
bilety: 180 zł, 170 zł, 160 zł

KUP BILET

CZĘŚĆ I

Johann Strauss: Indygo (uwertura) – zespół
Johann Strauss: Odgłosy wiosny – Joanna Trafas, chór
Franz Lehar: Giuditta (Kto me usta całuje, ten śni) – Małgorzata Długosz
Emmerich Kalman: Bajadera (O, Bajadero!) – Marcin Kotarba, tancerka (K. Święcicka)
Johann Strauss: Baron cygański (Tam karety mkną…) – Małgorzata Długosz, Joanna Trafas, chór, tancerze
Emmerich Kalman: Bajadera (aria Odetty) – Joanna Trafas, chór, tancerki
Karl Zeller: Ptasznik z Tyrolu (Lat dwadzieścia miał mój dziad…) – Łukasz Gaj
Franz Lehar: Kraina uśmiechu – fragment suity baletowej – balet
Emmerich Kalman: Hrabina Marica (Pozdrów ode mnie Wiedeń) – Marcin Kotarba, para baletowa (S. Langner, W. Urbaniak)
Jacques Offenbach: Opowieści Hoffmanna (Barkarola) – Małgorzata Długosz, Joanna Trafas, zespół
Leonard Bernstein: West Side Story – W tę noc – Joanna Trafas
Leonard Bernstein: West Side Story – pantomima – zespół
Richard Heuberger: Bal w operze (Chambre separée) – Małgorzata Długosz, Macin Kotarba, tancerz (D. Dąbrowski)
Robert Stolz: Brunetki, blondynki – Łukasz Gaj, zespół żeński
Franz Lehar: Cygańska miłość (Kiedy skrzypki grają) – Małgorzata Długosz, balet
Johann Strauss: Baron cygański (aria Homonaya) – Marcin Kotarba, chór męski, balet
Franz Lehar: Paganini (Nikt nikogo nigdy tak nie kochał…) – Małgorzata Długosz, Łukasz Gaj
Oscar Straus: Czar walca – soliści, chór
Johann Strauss: Wiedeńska krew (sekstet Wypijmy za szczęśliwy traf) – soliści, chór, balet

CZĘŚĆ II

Johann Strauss: Wino, kobieta i śpiew – walc
Johann Strauss: Zemsta nietoperza (W soczystym winnym gronie…) – soliści, chór
Johann Strauss: Baron cygański (kuplety Żupana) – Marcin Kotarba z chórem męskim
Frederick Loewe: My Fair Lady (Przetańczyć całą noc) – Joanna Trafas, tancerze
Johann Strauss: szybka polka Vergnügungszug – zespół
Franz Lehar: Kraina uśmiechu (Klucze) – Małgorzata Długosz, Marcin Kotarba
Robert Stolz: Pokochaj mnie – Łukasz Gaj, para baletowa (K. Święcicka, J. Stesew)
Johann Strauss: Tysiąc i jedna noc (duet Leili i Suleimana Powiedz: kocham cię) – Joanna Trafas, Łukasz Gaj, zespół żeński
Paul Abraham: Bal w Savoyu (La bella Tangolita) – Małgorzata Długosz, balet męski
Rudolf Sieczyński: Wiedeń, miasto moich marzeń – Małgorzata Długosz, chór
Johann Strauss: Baron cygański (Kuplety Barinkaya) – Łukasz Gaj, Marcin Kotarba
Johann Strauss: Noc w Wenecji ( kwartet Włóż barwny strój…) – wszyscy soliści, chór, balet (finał)
Johann Strauss: Wiedeńska krew (Bo wiedeńska w nas krew) – soliści, chór, balet (bis)
W przerwie przed północą serwujemy naszym Gościom pyszne ciasteczka ,
napoje chłodzące, zaś o północy wzniesiemy wspólny toast lampką białego wina na sali widowiskowej Teatru.

O artystach…

MAŁGORZATA DŁUGOSZ

Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi oraz doskonaliła swój warsztat na kursach oratoryjno-kantatowych u pani Adele Stolte w ramach Festiwalu „Wratislavia Cantans” we Wrocławiu. Równolegle z kształceniem głosu studiowała pedagogikę wokalną na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią pani Rossignol w operze Dyrektor teatru W. A. Mozarta w przedstawieniu łódzkiej AM. Jeszcze w czasie studiów związała się na dwa sezony z Warszawską Operą Kameralną. Kolejne sezony to współpraca z Operą Bałtycką w Gdańsku i z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Następnie została zaangażowana do Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, kierowanego przez Bogusława Kaczyńskiego. Debiutowała w repertuarze operetkowym partią Arseny w Baronie cygańskim J. Straussa, a w kolejnych latach na tej scenie powiększała repertuar o kolejne role, m. in.: Adeli w Zemście nietoperza Straussa, Joanny w Błękitnym zamku R. Czubatego, Księżnej w Ptaszniku z Tyrolu K. Zellera, Stasi w Księżniczce czardasza E. Kálmána, Hanny w Wesołej wdówce F. Lehára (podczas premiery tej operetki rozentuzjazmowana publiczność zmusiła ją do bisowania słynnej Pieśni o Willi!), a także role operowe: Frasquity wCarmen G. Bizeta, I Damy i Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta. Współpracuje z Operą „Nova” w Bydgoszczy. Na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego odnosi sukcesy jako Księżna wPtaszniku z Tyrolu, Sylwia w Księżniczce czardasza, Rozalinda w Zemście nietoperza, tytułowa Anna Karenina w dramacie muzycznym wg powieści Lwa Tołstoja, Laya w Kwiecie Hawaii i Liza wKrainie uśmiechu. Udziela się również jako śpiewaczka estradowa; występowała m. in. na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej w Jeleniej Górze, Podlaskich Spotkaniach z Arią, Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie, Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju i in. W jej repertuarze koncertowym, obok arii operowych i operetkowych, znajdują się również oratoria i kantaty. Dla uczczenia „Roku Jana Sebastiana Bacha” (2000) współtworzyła z koleżankami trio barokowe w składzie sopran, flet i klawesyn, wykonując Koncerty Muzyki Dawnej. Do osiągnięć artystki należy premierowe wykonanie Messa degli Angeli C. Heimermanna, skomponowanej i wykonanej specjalnie z okazji 80-tych urodzin papieża Jana Pawła II w Rzymie. Od sezonu 2004/2005 solistka Gliwickiego Teatru Muzycznego. W maju 2012 r. została uhonorowana przez Związek Artystów Scen Polskich prestiżową Statuetką Ariona za wybitne osiągnięcia w sztuce wokalno-aktorskiej na scenach teatrów operowych i muzycznych.

JOANNA TRAFAS

Sopranistka, krakowianka, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie I. Jasińskiej-Buszewicz (2008 – dyplom z wyróżnieniem) oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium w 2006). Na scenie debiutowała w 2005 roku rolą Elizy w musicalu „My Fair Lady” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), w latach 2006-2009 roku grała Marię w „West Side Story” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Obecnie jest gościnną solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku („Upiór w Operze”), Gliwickiego Teatru Muzycznego („Noc w Wenecji”), współpracuje także z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa („Zemsta jest Kobietą”). Od kilku lat ściśle współpracuje z Filharmonią Krakowską (koncerty kameralne, Koncerty Uniwersyteckie, cykl Musica Ars Amanda, Koncerty dla Dzieci, koncertowa wersja „Parsifala” Wagnera pod G. Chmurą, a także jako prelegent na trasach edukacyjnych). Śpiewa m.in. w recitalach z pianistką Emilią Bernacką, z zespołem muzyki dawnej Floripari – Muzycy Wawelscy, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, harfistką Malwiną Lipiec oraz w ramachprojektu erminea z klawesynistką Justyną Dolot. Była uczestniczką licznych kursów i festiwali muzycznych w Polsce, Holandii, Szwajcarii i Francji a także Programu Rozwoju Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim, Operze Narodowej. Jest laureatką konkursów wokalnych, w tym dwukrotnie – Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (2004 i 2010), a także Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007. Nagrywa muzykę filmową i teatralną kompozytorów krakowskich (A. Brzezińskiego, A. Konarskiego i M. Chyrzyńskiego). Śpiewa w kraju i za granicą, z upodobaniem wykonując bardzo zróżnicowany repertuar, od średniowiecznych pieśni po musical.

ŁUKASZ GAJ

Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej Im. Ignacego Paderewskiego w Tarnowie. W 2008 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu adt Macieja Bartczaka. Już podczas studiów rozpoczął działalność artystyczną, występując w licznych koncertach operowych i oratoryjnych. Wziął udział w dwóch koprodukcjach Supierz Music Management, wykonując partię Normana i Artura w „Łucji z Lammermoor” G.Donizettiego z Operą Śląską oraz partię Remendada w „Carmen” G. Bizeta z Operą Kijowską. Jest finalistą konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie i laureatem trzeciej nagrody na Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Słowiańskiej w Katowicach. Otrzymał wyróżnienie oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym im. Imricha Godina (Słowacja), a na Festiwalu „Bel Canto 2009” w Nałęczowie przyznano mu nagrodę „Złotego Słowika”. Od 2009 roku jest solistą Opery Wrocławskiej. Jego repertuar obejmuje m. in. role: Nemorina – „Napój miłosny”, Ferranda – „Cosi fan tutte”, Tamina – „Czarodziejski flet”, Don Ottavia – „Don Giovanni”, Hrabiego Almavivy – „Cyrulik sewilski”. Współpracuje również z Teatrem Wielkim w Poznaniu i Gliwickim Teatrem Muzycznym – w tym ostatnim śpiewa w partiach Kamila de Rosillon w „Wesołej wdówce” oraz Caramello w najnowszej premierze GTM, „Nocy w Wenecji”.

MARCIN KOTARBA

W roku 2009 ukończył studia I st. na Akademii Muzycznej w Krakowie, na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr. Jacka Ozimkowskiego. Obecnie kontynuuje edukację na studiach II stopnia. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów takich jak: Teresa Żylis-Gara, Ryszard Karczykowski, Dariusz Grabowski, Marek Rzepka, Snezana Nena Brzakovic, Bernd Riedel czy Paul Esswood. Jako członek EuropaChorAkademie w Mainz od 2000 r. współpracował z wieloma orkiestrami oraz wybitnymi osobistościami świata muzycznego, takimi jak: P. Domingo, K. Nagano, V. Ashkenazy, M. Gielen, S. Cambreling, E. Krivine, K. Penderecki. Od roku 2005 uczestniczył w licznych festiwalach w kraju i za granicą (m.in.: „Misteria Paschalia”, „Sacrum Profanum” Kraków, „Miasto kultury” Kołobrzeg, „Vox Accademia” Litwa, „Oper Oder Spree” Niemcy), gdzie wykonywał partie operowe i oratoryjne. W roku 2008 debiutował scenicznie w partii Don Basilia oraz Don Curzia w operze Wesele Figara W.A. Mozarta. W roku 2009 współpracował jako scenograf z grupą IN ANTIS przy operze Giulio Cesare In Egitto G.F H?ndla (Kinoteatr „Uciecha” – Kraków, Scena „Sokół” – Nowy Sącz). W roku 2010 dokonał serii nagrań arii i duetów operowych dla telewizji TVN. W styczniu 2011 r. wystąpił w operze Wesele Figara W.A. Mozarta w reżyserii Jana Peszka w Gmachu Muzeum Narodowego w Krakowie. Obecnie jako solista współpracuje z Operą Krakowską, Gliwickim Teatrem Muzycznym, Filharmonią Krakowską oraz Capellą Cracoviensis. Jest również członkiem krakowskiej grupy kameralnej Królewskich Rorantystów. W swojej muzycznej działalności uczestniczył w wykonaniach szerokiego repertuaru, począwszy od muzyki średniowiecznej, skończywszy na wielkich kompozycjach muzyki romantycznej oraz współczesnej. Występował także u boku Ireny Santor na wspólnych koncertach. Dodatkowo posiada dyplom Akademii Pedagogicznej w Krakowie, ukończonej na kierunku: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, gdzie otrzymał tytuł magistra sztuki ze specjalizacją grafik-akwaforcista.

KRZYSZTOF KORWIN-PIOTROWSKI

Scenarzysta, reżyser filmów dokumentalnych, dziennikarz telewizyjny, konferansjer. Absolwent teatrologii i zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, mieszka w Katowicach. Od 2001 roku jako kierownik artystyczny współtworzy z dyrektorem Pawłem Gabarą linię repertuarową Gliwickiego Teatru Muzycznego, angażując się szczególnie w opiekę nad bieżącą działalnością artystyczną teatru, międzynarodowe projekty teatralne, współorganizację festiwali, koncertów, wystaw, wydarzeń interdyscyplinarnych i eksperymentalnych oraz warsztatów artystycznych.

Jest autorem scenariusza do spektaklu GTM Mickiewicz, adaptacji teatralnej „Anny Kareniny” wg Lwa Tołstoja (granej w GTM od 2007 roku), współautorem scenariusza i inscenizacji widowiska plenerowego Tsunami (prezentowanego na festiwalach w Bielsku-Białej, Gliwicach, Katowicach i Warszawie), twórcą scenariusza musicalu „Wakacje Don Żuana” na motywach Mieszczanina szlachcicem Moliera, reżyserem musicalu Janusza Kohuta „Szczęśliwi ludzie”, współtwórcą inscenizacji spektaklu „Merlin” z udziałem baletu Gliwickiego Teatru Muzycznego, którego premiera do muzyki Jürgena Schmitta odbyła się w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej na scenie Theater Bibrastrasse w Würzburgu (Niemcy). Reżyseruje widowiska muzyczne, prezentowane m.in. na Śląsku, w Krakowie i Warszawie. Ostatnią jego realizacją była gala na jubileusz 50-lecia Teatru Ziemi Rybnickiej pt. „Oskarowe przeboje muzyki filmowej”.

Poprowadził około 150 koncertów muzyki poważnej, jazzowej, rozrywkowej i gal operetkowo-musicalowych. Współpracuje m.in. z Kwartetem Śląskim, festiwalem Mikołowskie Dni Muzyki, Rybnickim Centrum Kultury i Żorską Orkiestrą Rozrywkową.

Od 1992 roku jest związany z Telewizją Polską jako dziennikarz, publicysta i reżyser.

Jest twórcą ponad 400 audycji, emitowanych na antenie regionalnej (TVP Katowice) i ogólnopolskiej (reportaży, programów publicystycznych, audycji „na żywo” o tematyce kulturalnej). Zrealizował w TVP m.in. filmy: „Warszawa Jana Nowaka-Jeziorańskiego” (Agencja Filmowa dla TVP 1), „Oskarowe kostiumy Barbary Ptak ” (Miasto Katowice, Instytucja Filmowa „Silesia Film” i Telewizja Katowice dla TVP 2), „Czarownik z Janowa – Teofil Ociepka” (TVP Polonia), „Roland Topor” (TVP Kultura), „Wenezuelska Polonia” (TVP Polonia).

Jest też reżyserem filmów dokumentalnych: „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” i „Z Gliwic do Paryża – Wojtek Pszoniak”, wyprodukowanych dla Telewizji Polskiej przez Gliwicki Teatr Muzyczny ze środków samorządu Gliwic.

Film „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” był pokazywany m.in.: w TVP 2, TVP Kultura, w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu, w Teatrze Studio am Salzufer w Berlinie, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (z okazji 50-lecia prapremiery „Kartoteki”) oraz na Uniwersytecie Alberty w Edmonton (Kanada), na festiwalu „Różewicz Rozrzucony” w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

Fabularyzowany film dokumentalny „Z Gliwic do Paryża – Wojtek Pszoniak” bije rekordy popularności. W ciągu zaledwie 4 miesięcy był prezentowany trzykrotnie w TVP 2, raz w TVP Info, raz w TVP Kultura i trzy razy w TVP Polonia (w Święta Wielkanocne). Do końca 2012 roku miał 15 emisji na antenie ogólnopolskiej. Premiera wersji kinowej odbyła się w budynku Sceny Bajka – Kina Amok w ramach festiwalu „Camera Silesia”, po czym przez ponad 2 tygodnie film przyciągał do Amoku tłumy widzów. Kolejne pokazy miały miejsce w prestiżowym Kinie Kultura w Warszawie (należącym do Stowarzyszenia Filmowców Polskich) oraz na Festiwalu Filmów Niezwykłych w Sandomierzu.

Krzysztof Korwin-Piotrowski został w 2011 roku uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gliwice w dziedzinie twórczości artystycznej za rok 2010. Ponadto na VI Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Polskie Ojczyzny 2011” w Częstochowie otrzymał II nagrodę w kategorii filmów dokumentalnych za reżyserię „Gliwickich lat Tadeusza Różewicza”.